Copilot er et kraftig verktøy som kan hjelpe kontorarbeidere med en rekke oppgaver. Men for at Copilot skal klare å besvare dine forespørsler så bra som mulig er det viktig å være presis. Jo vanskeligere oppgave du gir Copilot, desto mer presis bør du være. I denne artikkelen lærer du hvordan du kan gå frem for å få så bra svar som mulig.
Et godt utgangspunkt for å få bra svar er at du tenker gjennom 7 momenter i din forespørsel:
Rolle, Kontekst, Oppgave, Kilde, Format, Tone og Eksempel.
PS! Det er viktig å merke seg at man ikke alltid må være så gjennomtenkt når man setter sammen en forespørsel, men i mange tilfeller vil man få et markant bedre svar om man tenker på disse momentene. Oppgavedelen i forespørselen er det eneste momentet man kan kalle obligatorisk.
De ulike momentene man bør tenke på i en forespørsel til Copilot
- Rolle
Definer hvem du er, og hva din rolle er i forhold til forespørselen du kommer med. Dette hjelper Copilot med å tilpasse svaret til ditt perspektiv. - Kontekst
Gi så mye relevant informasjon som mulig. Informasjonen hjelper Copilot med å forstå forespørselen din bedre. - Oppgave
Beskriv oppgaven du prøver å utføre eller problemet du prøver å løse. Vær så spesifikk som mulig. - Kilde
Hvis det er relevant, angi hvilken kilde du ønsker informasjonen fra. Dette kan være fra bestemte domener, en nettside, eller en annen type ressurs. - Format
Angi hvordan du ønsker at svaret skal presenteres. Dette kan være en liste, en kort oppsummering, en artikkel, rapport, utkast til en presentasjon, X antall ord eller tegn, etc. - Tone
Med tonen styrer du stilen på svaret. Angi om svaret skal være formelt, uformelt, vennlig, profesjonelt, morsomt, etc. - Eksempel
Gi et eksempel på hvordan du ønsker at svaret skal se ut. Dette kan hjelpe Copilot med å forstå dine forventninger.
Eksempel på forespørsel man kan gi Copilot
Under er et eksempel på en forespørsel man kan gi Copilot, der viktige momenter er tenkt på.
Jeg jobber på administrasjonen i et mellomstort IT-firma. Vi skal forbedre vår kundeservice. Kan du gi meg en liste over de fem mest effektive strategiene for å forbedre kundeservice, basert på nyeste forskning? Jeg vil gjerne ha svaret i form av en nummerert liste, med en kort beskrivelse av hver strategi og dens effektivitet. Jeg foretrekker en formell tone i svaret. For eksempel, «1. Rask respons: Å svare kundene raskt og effektivt har vist seg å øke kundetilfredsheten.«
Hvordan teksten i forespørselen passer inn under de ulike momentene:
- Rolle: Jeg jobber på administrasjonen i et mellomstort IT-firma
- Kontekst: Vi skal forbedre vår kundeservice
- Oppgave: Ønsker en liste over de fem mest effektive strategiene for å forbedre kundeservice
- Kilde: Basert på nyeste forskning
- Format: Ønsker svaret i form av en nummerert liste, med en kort beskrivelse av hver strategi og dens effektivitet
- Tone: Foretrekker en formell tone i svaret
- Eksempel: «1. Rask respons: Å svare kundene raskt og effektivt har vist seg å øke kundetilfredsheten.»
Dette eksempelet illustrerer hvordan du kan bruke momentene til å lage en effektiv forespørsel til Copilot. Ved å være klar og presis hjelper du Copilot med å gi deg det beste svaret.
Andre viktige tips
Når du lager forespørsler til Copilot er det også viktig å huske på følgende:
- Velg riktig samtalestil for samtalen
Du kan velge mellom Mer kreativ, Mer balansert eller Mer presis. Les mer om samtalestil - Vær spesifikk
Jo mer spesifikk forespørselen din er, jo mer nøyaktig og nyttig er sannsynligvis svaret. - Bruk klart, konsist språk
Unngå unødvendig sjargong og komplekse setninger. - Tilby tilstrekkelig informasjon
Gi Copilot all nødvendig informasjon for å kunne svare på forespørselen din. - Bruk anførselstegn
Dette hjelper Copilot til å vite hva som skal skrives eller endres. En forespørsel kan f.eks. skrives slik: Oversett denne teksten til engelsk «Copilot er god til å forbedre tekst» - Skriv leselig
Bruk riktig tegnsetting, grammatikk og store/små bokstaver når du skriver forespørsler, da dette vil hjelpe den med å produsere tekst og svar av bedre kvalitet. - Test og finjuster
Prøv forskjellige formuleringer og se hvilke som gir de beste resultatene. - Vær høflig
Bruk vennlig og respektfullt språk når du har samtaler med Copilot, det bidrar til å fremme samarbeid og forbedrer dens respons og opptreden. - Ikke endre emne midt i en samtale
Om du har en dialog med Copilot om et gitt emne, og du skal snakke om noe annet, må du starte en ny samtale. Om du ikke gjør det kan Copilot bli forvirret og gi deg rare svar. - Kontroller nøyaktigheten på svaret
Av og til kan Copilot gjøre feil. Sjekk alltid Copilot sine svar for nøyaktighet, grammatikk, og stil, og se opp for irrelevant eller upassende innhold.
Ved å følge retningslinjene gitt i denne artikkelen, kan du effektivt kommunisere med Copilot og få mest mulig ut av forespørslene dine. Lykke til!
Hev din kompetanse på bruk av kunstig intelligens
Delta på våre AI-kurs og lær hvordan du bruker AI og Copilot. Se hvordan du kan spare timevis av arbeid!

