Microsoft Copilot er en chat-tjeneste i nettleseren som bruker kunstig intelligens (KI) for å hjelpe deg med å utføre ulike oppgaver. Dette verktøyet kan brukes til å finne informasjon på nettet, skrive utkast til tekster (presentasjoner, e-poster osv.), skrive om tekster du selv har skrevet, oversette, lage bilder med mer (les mer om hva Copilot-tjenestene kan bistå med). Copilot kan benyttes med enten jobb- eller privat-konto. Jobbversjonen forutsetter at du har et Microsoft 365 abonnement og at IT-avdelingen ikke har deaktivert tjenesten. For å bruke tjenesten privat må man logge på med en privat Microsoft-konto (f.eks. en outlook.com e-post konto). I denne artikkelen benyttes en jobb-konto, men den praktiske bruken er den samme med en privat-konto. Forskjellen er at det er høyere grad av beskyttelse med tanke på personlige data og firmadata når den brukes med jobb-konto.
Du får tilgang til Copilot ved å gå til copilot.microsoft.com i en hvilken som helst nettleser, men det som gir den beste arbeidsflyten er å bruke Copilot-sidepanelet i Microsoft sin nettleser Edge.
Hva slags informasjon har Copilot tilgang til
Microsoft Copilot har i utgangspunktet bare tilgang til informasjon som er tilgjengelig på internett. For å utvide bruken av Copilot slik at tjenesten også har tilgang til din virksomhets interne data (din e-post, dokumenter, møter, etc.) må du abonnere på Microsoft 365 Copilot i tillegg. Det sagt, det er utrolig mye du kan bruke Copilot i nettleseren til!
Bruke Copilot i sidepanelet i Microsoft Edge nettleser
Åpne Edge nettleseren. Klikk på Copilot-ikonet oppe i høyre hjørne i nettleseren for å få frem Copilot i sidepanelet.
Med sidepanelet har du muligheten til å spørre Copilot om innholdet som vises i nettleseren, f.eks. oppsummere innhold, stille spørsmål rundt innholdet, etc. Merk at du du må gi Copilot tilgang til innholdet i nettleseren.
Om du åpner jobb-dokumenter (Word, Excel, PowerPoint, etc.) som ligger lagret i virksomhetens SharePoint-områder i nettleseren, får ikke Copilot tilgang til disse. Et smart triks her, som går på en del innhold, er å lagre filen som en PDF-fil. Da klarer Copilot å jobbe med innholdet selv om filen ligger lagret i virksomhetens SharePoint-områder.
Du kan også enkelt kopiere tekst fra dokumenter eller e-post, lime den inn i samtalefeltet og be Copilot om å utføre handlinger med innholdet.
Innholdet i sidepanelet er likt som på copilot.microsoft.com, så les mer om hvordan du bruker Copilot under.

Bruk Copilot i hvilken som helst nettleser
Denne tjenesten er tilgjengelig via copilot.microsoft.com og er en såkalt språkmodell, så man kan se på den som en «person» man har en samtale med. Du stiller den et spørsmål, eller ber den om å utføre en oppgave, og den gir deg et svar.
Når du går inn på siden for første gang kan du bli bedt om å logge på med din <virksomhet>-bruker. Når du er logget inn ser du følgende skjermbilde.

- Når du er pålogget vises det, øverst til høyre, at det du gjør her er beskyttet. Det betyr i praksis at Microsoft, eller andre, ikke har tilgang til noe av det du legger inn. Peker du på ikonet får ser du en lenke til mer informasjon om beskyttelsen.
- Panel-knappen, denne åpner/lukker panelet på høyreside hvor du finner loggen over tidligere samtaler. Her finner du også muligheten til å legge til ulike agenter (varianter av Copilot lagd for mer spesifikke områder).
- Feltet der du legger inn din forespørsel/spørsmål. Dette kan gjøres tekstlig eller ved å legge til en fil. Dersom du legger ved en fil lagres denne i en fast mappe i din OneDrive for Business.
Når du skriver i feltet vil Shift+Enter lage en ny linje, og Enter sender meldingen. Les mer om hvordan man bør ordlegge seg (prompting) - Knapp for å starte en ny samtale. Copilot «husker» alt du og den selv har lagt inn i den pågående samtalen så det er fordelaktig å starte en ny samtale når du skal endre tema.
Hvordan Copilot fungerer
Du kan få Copilot til å gjøre mye forskjellig, men systemet fungerer på samme måte uavhengig av det. Her er en kort oversikt over de ulike tingene du har tilgang til:

- Nedenfor svaret får du knapper for blant annet å kopiere og dele forespørselen via en lenke.
- Dersom noe i svaret er basert på noe den har funnet på nettet vil deler av svaret inneholde en klikkbar lenke til nettsiden (vist med rød understrek i bilde over). Lenkene samles også nedenfor svaret. KI kan gjøre feil så disse lenkene gir deg mulighet til å bedrive kildekritikk.
- Nedenfor svaret du har fått vil du se forslag til oppfølgingsspørsmål. Klikker du på et av disse sendes det som ditt neste spørsmål. Disse forslagene kan være veldig praktiske hvis man f.eks. bruker Copilot til å utforske ulike temaer eller lære seg noe nytt, da det tidvis kommer forslag som går utover det man ville tenkt på selv.
Lage bilde med Copilot
Ved å skrive “Lag et bilde av …” vil den skape fire ulike varianter basert på det du skrev. Dette er ikke bilder den finner på nett, men bilder som lages av KI-en (DALL-E 3).
Du får, på samme måte som for andre spørsmål du stiller, forslag til oppfølgingsspørsmål, altså måter å endre bildene.
Hvis du klikker på et bildet får du det i stort format, og mulighet til å laste ned bildet. Du kan også høyreklikke på bildet for å lagre det på din PC. Husk at genererte bilder bør merkes hvis de brukes.
Dersom du skriver f.eks. “finn et bilde av …” vil Copilot søke på nettet og vise bilder fra andre nettsteder. Dette tilsvarer å manuelt søke etter bilder på internett .

Hev din kompetanse på bruk av kunstig intelligens
Delta på våre AI-kurs og lær hvordan du bruker AI og Copilot. Se hvordan du kan spare timevis av arbeid!

