Bruk av Utklippstavlen i Office gir deg oversikt over opptil 24 ulike kopierte elementer på tvers av Office-programmene. Dette gjør at du kan jobbe enda mer effektivt med Klipp ut (Ctrl + X), Kopier (Ctrl + C) og Lim inn (Ctrl + V). Om du for eksempel skal samle inn informasjon til et dokument, kan du først kopiere fra forskjellige Office-filer, for til slutt å lime inn fra Utklippstavlen. Bruksområdene er mange!
Gjør følgende for å åpne Utklippstavlen i Office:
- Start enten Excel, Word, Outlook eller PowerPoint.
- Åpne Utklippstavlen

Vinduet for Utklippstavle åpnes. Legg merke til at den viser både tekst og bilder.

Alt du kopierer i Office havner på tavlen. Du kan enkelt klikke på elementet, og lime det inn eller slette det. Uavhengig av hvilket Office-program du jobber i vil du ha tilgang til de samme utklippene.
Nederst på Utklippstavlen finner du knappen Alternativer, der kan du stille inn hvordan tavlen skal fungere.
Viktig! Det kan være smart å huke av for Vis Office-utklippstavle når Ctrl + C trykkes to ganger (marker tekst, hold Ctrl nede, trykk C to ganger raskt). Da får du enkelt tilgang til tavlen når du ønsker å bruke den.
Hev din IT-kompetanse
Delta på et av våre Microsoft-kurs og lær hvordan du jobber smart og effektivt med Microsoft-programmer!
Sjekk også vår YouTube-kanal for korte videoer om ulike Microsoft-programmer.