Den nye digitale kløften

Som erfaren kurs- og kompetanse-leverandør opplever vi at bruken av AI-assistenter er en revolusjon for kontorarbeidere. På lik linje som når vi gikk fra skrivemaskin til PC. For å undersøke dette nærmere, gjennomførte vi en omfattende spørreundersøkelse og fikk svar fra hundrevis av kontorarbeidere fra over 200 virksomheter i Norge. Etter å ha analysert svarene er vår konklusjon klar:
Innføringen av AI-assistenter skaper en ny digital kløft; de som omfavner bruken og de som ikke gjør det.
Arbeidsdagen med og uten en AI-assistent
I undersøkelsen svarer 80% at de har tilgang til en AI-assistent de kan bruke i arbeidsdagen. Av de 80% som har en AI-assistent er det 67% som bruker den.
De som lykkes med å bruke en
AI-assistent, opplever at de:
- Utfører ulike oppgaver enklere
- Får bedre kvalitet på arbeidet sitt
- Tar bedre beslutninger
- Sparer mye tid
- Bruker tiden de sparer til å jobbe mer
- Er mer effektive og produktive enn kollegaer som ikke bruker en AI-assistent
- Påvirker arbeidsmiljøet positivt
- Ville savnet AI-assistenten om den forsvant
- Har en positiv følelsesmessig tilknytning til verktøyet
De som ikke har eller bruker en
AI-assistent, opplever at de:
- Ikke har god nok oversikt over hva en AI-assistent kan hjelpe dem med
- I mindre grad er berørt av innføringen av AI-teknologi
- Er nysgjerrige på AI-assistenter, men også litt skeptiske
- Ønsker selv å ta i bruk en AI-assistent
Se flere detaljer om hvorfor noen ikke bruker en AI-assistent
De som har en AI-assistent, men ikke bruker den
Av de 80% med en AI-assistent er det 13% som ikke bruker den. Her er noen av årsakene:
- 24% vet ikke hva de skal bruke den til
- 20% glemmer å bruke den
- 15% trenger mer opplæring
- 11% jobber mest med sensitive data som ikke kan deles med en AI-assistent
- 8% har arbeid som er av en karakter som en AI-assistent ikke kan bistå med
- 7% den gjør meg ikke mer effektiv og produktiv
- 6% stoler ikke på AI-teknologien
De som ikke har en AI-assistent, men ønsker å bruke en
Av de 20% som ikke har tilgang til en AI-assistent sier 78% at de ønsker å ta den i bruk. Her er årsakene til at den ikke er tatt i bruk:
- 35% har ikke fått noe informasjon fra arbeidsgiver
- 34% arbeidsgiver fortsatt tester ut teknologien
- 15% får ikke lov av arbeidsgiver
- 11% har ikke kommet i gang
43% av de sier det er sannsynlig at de vil ta i bruk en AI-assistent innen de neste 12 månedene.
De som ikke har en AI-assistent, og ikke ønsker å bruke en
Av de 20% som ikke har tilgang til en AI-assistent sier 22% at de ikke ønsker å ta den i bruk. Her er noen av årsakene:
- 26% har arbeid av en karakter som en AI-assistent ikke kan bistå med
- 21% stoler ikke på AI-teknologien
- 21% tror ikke den vil gjøre meg mer effektiv og produktiv
- 10% ønsker bare ikke
På hvilken side av kløften ønsker du å være?
Det er ingen tvil om at innføringen av AI-assistenter i kontorarbeid representerer en betydelig endring, på samme måte som PC-en en gang erstattet skrivemaskinen. Den overgangen var ikke uten utfordringer, og mange brukte PC-en som en moderne skrivemaskin i lang tid før de fullt ut utnyttet dens potensial. Nå står vi overfor en lignende situasjon med AI-assistenter.
De som har tatt i bruk en AI-assistent
På den ene siden av kløften er de som omfavner AI-assistenten. De vil kunne gjøre en rekke ulike oppgaver enklere, effektivt skape og jobbe med tekst og innhold, analysere data bedre, finne informasjon raskere, få bedre kvalitet i arbeidet sitt og ta bedre beslutninger.
Oversikt over hva norske kontorarbeidere bruker AI-assistenten sin til

Delta på den store AI, Copilot og Microsoft 365 seminardagen 10. desember i Oslo sentrum!

Sett av én dag og få kunnskapen og ferdighetene du trenger innen AI, Copilot og Microsoft 365, som vil revolusjonere måten du jobber på! Du velger fritt mellom 22 ulike sesjoner fra 4 parallelle spor, rettet mot ulike målgrupper og nivåer, så sett sammen din drømmedag og få kompetansen du behøver – Les mer
Når de jobber med disse områdene og får hjelp av AI-assistenten viser undersøkelsen vår at:
- 83% mener AI-assistenten gjør det enklere å utføre ulike arbeidsoppgaver
- 67% mener AI-assistenten forbedrer kvaliteten på arbeidet sitt
- 44% mener AI-assistenten bidrar til at de tar bedre beslutninger
- 66% mener at de er mer produktive og effektive enn kollegaer.
- De sparer i gjennomsnitt 29 minutter daglig
- 70% mener det ville vært et stor savn om de ikke lenger fikk bruke AI-assistenten sin
Så at de som allerede behersker og bruker en AI-assistent har en konkurransefordel er noe man må forholde seg til. Og tallene over er gjennomsnittstall for alle respondentene som bruker en AI-assistent, de mer drevne AI-brukerne høster enda større gevinst fra AI-assistenten sin!
De som ikke har en AI-assistent eller ikke har tatt den ordentlig i bruk
På den andre siden av kløften finner vi de som ikke har, eller tar i bruk en AI-assistent, selv når den har en relevant funksjon på jobben. De vil kunne oppleve å bli hengende etter i arbeidsmarkedet, noe som kan påvirke deres karrieremuligheter og arbeidsytelse negativt. Det er en vanlig misforståelse at AI vil ta over folks jobber. Sannheten er at det er folk som behersker AI som vil ha en fordel i arbeidsmarkedet.
Endring i arbeidsmetoder er krevende
En overgang til nye arbeidsmetoder er ikke noe som skjer av seg selv. Akkurat som med innføringen av PC-er, vil det være en læringskurve for å forstå og utnytte AI-assistentenes fulle potensial. Dette krever tid, ressurser og vilje til å lære.
Les hvordan virksomheter bør legge til rette for endring i arbeidsmetoder
Virksomheter må investere i opplæring og utvikling for å sikre at alle ansatte har muligheten til å dra nytte av AI-teknologi. Dette inkluderer å tilby kurs, workshops og kontinuerlig støtte for å hjelpe ansatte med overgangen til bruk av AI-assistenter i deres daglige arbeid. Vår erfaring er at brukere ofte sitter fast i gamle vaner, selv om de har tilgang til en AI-assistent og kjenner mulighetene. Selv om dagens AI-assistenter har sine begrensinger, kan man si at vår evne til å ta teknologien i bruk er en enda større begrensning.
Løsningen er å sikre at folk virkelig ser og forstår den reelle verdien en AI-assistent gir, på en måte som setter positive spor i følelsesregisteret deres. Slik vil ønsket om endring bli selvdrevet, i stedet for å føles påtvunget.
I vår undersøkelse er de som har gjennomført minst 3 timer opplæring/egentrening noen av de som lykkes best med AI-assistenten. Der det å forstå hva AI-assistenten kan brukes til, og hvordan man har dialog med den for ønsket resultat er nøkkelord. Men uavhengig av hvor dyktig man har blitt eller ikke i bruk av AI-assistenten, opplever fortsatt et stort flertall følgende:
- 83% har ikke god nok oversikt over hva en AI-assistent kan hjelpe dem med
- 82% glemmer AI-assistenten og gjør ting på «gamlemåten»
- 60% synes det er utfordrende å skrive forespørsler til AI-assistenten
- 94% ville hatt mer nytte av AI-assistenten med mer opplæring
Som med all endring, er overgangen til bruk av AI-assistenter en prosess som tar tid. Du blir ingen ekspert over natten. Når du bruker AI-assistenten din over tid, og etter hvert får positive opplevelser, blir du mer åpen, interessert og nysgjerrig, og får et selvdrevet indre initiativ til å utforske og bruke AI-assistenten også på andre områder.
Basert på spørreundersøkelsen ser vi tydelig at de som bruker AI-assistenter utvikler seg i takt med egen erfaring og kunnskap. Det er rett og slett en modningsprosess. For å illustrere dette har vi valgt å dele de 67% som bruker en AI-assistent inn i tre nivåer.
Tre nivåer av AI-brukere
Hvilket nivå tilhører du?
Vi kan dele de 67% som bruker AI-assistenten inn i tre nivåer:
Nivå 1 brukere – 17% av deltakerne
De bruker AI-assistenten lite, opplever ikke at den gjør det enklere å utføre ulike arbeidsoppgaver. De bruker den mest til å finne informasjon, lære nye ting og behandle litt tekst. De opplever at AI-assistenten ikke er et viktig verktøy i arbeidsdagen. Denne gruppen har ikke lykkes med å endre arbeidsmetoder.
Nivå 2 brukere – 66% av deltakerne
De bruker AI-assistenten en del innen noen flere og litt mer avanserte områder, og alle opplever at den gjør det enklere å utføre ulike arbeidsoppgaver. De har hatt positive opplevelser med AI-assistenten og opplever at AI-assistenten er et viktig verktøy i arbeidsdagen. Denne gruppen har delvis lykkes med å endre arbeidsmetoder og høster noen av gevinstene med bruk av AI-assistenten.
Nivå 3 brukere – 17% av deltakerne
De bruker AI-assistenten mye innen mange og avanserte områder, alle opplever at den gjør det enklere å utføre ulike arbeidsoppgaver og de ser på AI-assistenten som en blanding av et verktøy og en kollega. De har integrert AI-assistenten i de fleste relevante arbeidsoppgaver og prosesser der AI-assistenten kan bidra. Den har blitt et meget viktig verktøy og en naturlig samarbeidspartner, nesten som en kollega. Denne gruppen har endret arbeidsmetoder og høster store gevinster med bruk av AI-assistenten.
Se sammenligningen av hvor mye, og til hva, de ulike AI-brukerne benytter AI-assistenten sin
Nivå 1 brukere

Nivå 2 brukere
De bruker AI-assistenten 47% mer enn nivå 1 brukerne.

Nivå 3 brukere
De bruker AI-assistenten 29% mer enn nivå 2 brukerne og 62% mer enn nivå 1 brukerne.

Hva skiller opplevelsen til de tre AI-brukernivåene
Få det fulle bildet av hva som skiller de ulike gruppene sin bruk av AI-assistentene rundt demografi, bruksfrekvens, tid spart, opplevelse, opplæring, holdninger til teknologien og mye mer.
Se hva som skiller brukerne og deres opplevelser av en AI-assistent
* som vilkår i inndelingen av nivåer
| Område | Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 |
|---|---|---|---|
| Ansatt i offentlig eller privat virksomhet | 18% overrepresentert i det offentlige | 7% underrepresentert i det offentlige | Ingen forskjell |
| Kjønnsfordeling | Ingen forskjell | Ingen forskjell | Kvinner 13% underrepresentert |
| Ville savnet den om den forsvant | 23% | 69% | 92% |
| Opplever at de er mer effektive og produktive enn kollegaer som ikke bruker den | 15% | 68% | 84% |
| Gjennomsnittlig antall forespørsler/prompts per uke | 12 | 31 | 88 |
| Glemmer den av og til og løser oppgaven på «gamle-måten» | 95% (sier noe om at endring er en tidkrevende prosess) | 81% (sier noe om at endring er en tidkrevende prosess) | 71% (sier noe om at endring er en tidkrevende prosess) |
| Ca. daglig tid spart | 7 min. (3% oppfatter at de sparer mye tid) | 26 min. (38% oppfatter at de sparer mye tid) | 55 min. (66% oppfatter at de sparer mye tid) |
| Opplever at den gjør det enklere å utføre ulike arbeidsoppgaver | 0%* | 100%* | 100%* |
| Opplever at den forbedrer kvaliteten på arbeidet sitt | 21% | 74% | 87% |
| Opplever at den bidrar til at de tar bedre beslutninger | 10% | 45% | 74% |
| Har ikke god nok oversikt hva den kan hjelpe dem med | 97% | 79% | 74% |
| Brukte minst 3 timer på opplæring/egentrening | 33% | 55% | 67% |
| Opplever det tidvis utfordrende å skrive prompts som gir ønsket resultat | 67% | 63% | 45% |
| Ville fått mer nytte av den med mer opplæring | 92% | 95% | 92% |
| Hvordan påvirker den arbeidsmiljøet | 13% negativt 38% positivt 49% ingen påvirkning | 2% negativt 61% positivt 37% ingen påvirkning | 3% negativt 71% positivt 26% ingen påvirkning |
| Topp tre følelser knyttet til AI-assistenten | 67% nysgjerrighet 33% skepsis 32% ingen spesielle følelser | 82% nysgjerrighet 41% entusiasme 34% tilfredshet | 72% nysgjerrighet 61% entusiasme 47% glede |
| Topp tre hva de føler om en kollega bruker en AI-assistent mye, og får en enklere arbeidsdag enn seg selv | 62% nysgjerrighet 26% glede 21% entusiasme | 55% nysgjerrighet 36% glede 31% entusiasme | 47% nysgjerrighet 37% glede 37% entusiasme |
Hvordan lykkes med bruk av AI-assistenter
Så om du er en av de som ikke har tatt AI-assistenten din i bruk (har du Microsoft 365 har du tilgang til Copilot i nettleseren), er vår oppfordring at du melder deg på vårt gratis webinar, og tar det første skrittet i prosessen med å ta i bruk en AI-assistent i arbeidsdagen.
Om du har tatt AI-assistenten i bruk, men er en umoden AI-bruker som sliter med forståelse og motivasjonen, anbefaler vi deg til å delta på KnowledgeDay, den store AI, Copilot og Microsoft 365 seminardagen på Radisson Blu Hotel i Oslo sentrum. Velg fritt blant 17 ulike sesjoner i 3 parallelle spor, rettet mot ulike målgrupper og ferdighetsnivåer. Der åpner vi øynene dine for hvordan AI-assistenten M365 Copilot revolusjonerer måten du jobber på generelt og i Teams og Office-pakken, og gir deg forståelsen og de positive opplevelsene du trenger for å omfavne AI-assistenten din!
For ledere og nøkkelpersoner
Om du er leder eller nøkkelperson som ønsker oversikt over de mulighetene og verdiene som ligger i AI og Copilot, samt hvilke forberedelser og tiltak som kreves for at innføringen skal bli en suksess i virksomheten, er spor C på den store seminardagen akkurat det du er på jakt etter!
Om ønskelig kan vi også kjøre kurs og workshops på bruk av AI og Copilot kun for din virksomhet, fysisk hos dere eller via Teams.
Håper vi sees!
Andre interessante funn i spørreundersøkelsen
I spørreundersøkelsen måtte man oppgi AI-assistent, kjønn, alder, opplevelsen med bruk av den og mye annet. Nedenfor kan du se noen interessante sammenligninger av hvordan opplevelsen og bruken av AI-assistenten er basert på ulike kriterier, inkludert noen andre interessante funn.
De som har Copilot for Microsoft 365 (med tilgang til internett og virksomhetens data) – 46% av deltakerne
- Gruppe 1 – Har Copilot for Microsoft 365, men bruker den ikke – 16%
- Gruppe 2 – Har og bruker Copilot for Microsoft 365, men har ikke deltatt på opplæring – 38%
- Gruppe 3 – Har og bruker Copilot for Microsoft 365, og har deltatt på opplæring – 46%
Sammenligning av gruppe 1, gruppe 2 og gruppe 3
Gruppe 1 – Har Copilot for Microsoft 365, men bruker den ikke
Bruker ikke sin AI-assistent.
Gruppe 2 – Har og bruker Copilot for Microsoft 365, men har ikke deltatt på opplæring

Gruppe 3 – Har og bruker Copilot for Microsoft 365, og har deltatt på opplæring

* som vilkår i inndelingen av grupper
| Område | Gruppe 1 | Gruppe 2 | Gruppe 3 |
|---|---|---|---|
| Ansatt i offentlig eller privat virksomhet | 3% overrepresentert i det offentlige | 10% underrepresentert i det offentlige | 11% underrepresentert i det offentlige |
| Kjønnsfordeling | Kvinner 11% overrepresentert | Menn 19% overrepresentert | Menn 5% underrepresenter |
| Ville savnet den om den forsvant | N/A | 57% | 81% |
| Opplever at de er mer effektive og produktive enn kollegaer som ikke bruker den | N/A | 51% | 79% |
| Gjennomsnittlig antall forespørsler/prompts per uke | N/A | 23 | 58 |
| Glemmer den av og til og løser oppgaven på «gamle-måten» | N/A | 89% | 75% |
| Ca. daglig tid spart | N/A | 16 min. (21% oppfatter at de sparer mye tid) | 45 min. (49% oppfatter at de sparer mye tid) |
| Opplever at den gjør det enklere å utføre ulike arbeidsoppgaver | N/A | 70% | 95% |
| Opplever at den forbedrer kvaliteten på arbeidet sitt | N/A | 60% | 84% |
| Opplever at den bidrar til at de tar bedre beslutninger | N/A | 34% | 61% |
| Har ikke god nok oversikt hva den kan hjelpe dem med | 74% | 83% | 74% |
| Brukte minst 3 timer på opplæring/egentrening | 24% | 0%* (ikke utført noe opplæring) | 60%* (har utført noe opplæring) |
| Opplever det tidvis utfordrende å skrive prompts som gir ønsket resultat | N/A | 60% | 49% |
| Ville fått mer nytte av den med mer opplæring | N/A | 94% | 89% |
| Hvordan påvirker den arbeidsmiljøet | 11% negativt 21% positivet 68% ingen påvirkning | 6% negativt 55% positivt 38% ingen påvirkning | 4% negativt 61% positivt 35% ingen påvirkning |
| Topp tre følelser knyttet til AI-assistenten | 42% ingen følelse 37% skepsis 26% nysgjerrighet | 70% nysgjerrighet 28% skepsis 26% entusiasme | 88% nysgjerrighet 53% entusiasme 40% tilfredshet |
| Topp tre hva de føler om en kollega bruker en AI-assistent mye, og får en enklere arbeidsdag enn seg selv | 58% nysgjerrighet 21% ingen følelse 21% skepsis | 47% nysgjerrighet 30% glede 28% ingen følelse | 54% nysgjerrighet 37% glede 35% entusiasme |
Nedenfor er hovedårsakene til at Gruppe 1 ikke bruker AI-assistenten sin:
- 26% vet ikke hva de skal bruke den til
- 19% trenger mer opplæring
- 16% glemmer å bruke den
Litt ulike grupper med brukere som har en AI-assistent
- Gruppe 4 – Synes den påvirker arbeidsmiljøet negativt – 5% av deltakerne
- Gruppe 5 – Er kvinne mellom 45 og 54 år – 14% av deltakerne
- Gruppe 6 – Skriver minimum 100 prompts i uken – 5% av deltakerne
Se sammenligningen av gruppe 4, gruppe 5 og gruppe 6
Gruppe 4 – Har AI-assistent, men synes den påvirker arbeidsmiljøet negativt – 5% av brukerne

Gruppe 5 – Har en AI-assistent og er kvinne mellom 45 og 54 år – 17% av brukerne

Gruppe 6 – Har en AI-assistent og skriver minimum 100 prompts i uken – 6% av brukerne

* som vilkår i inndelingen av grupper
| Område | Gruppe 4 | Gruppe 5 | Gruppe 6 |
|---|---|---|---|
| Ansatt i offentlig eller privat virksomhet | 11% overrepresentert i det offentlige | 12% overrepresentert i det offentlige | 10% overrepresentert i det offentlige |
| Kjønnsfordeling | Ingen forskjell | Bare kvinner* | Menn 15% overrepresentert |
| Ville savnet den om den forsvant | 66% | 66% | 100% |
| Opplever at de er mer effektive og produktive enn kollegaer som ikke bruker den | 33% | 55% | 100% |
| Gjennomsnittlig antall forespørsler/prompts per uke | 10 | 28 | 273* (minst 100 prompts) |
| Glemmer den av og til og løser oppgaven på «gamle-måten» | 100% | 86% | 31% |
| Ca. daglig tid spart | 8,5 min. (0% oppfatter at de sparer mye tid) | 37 min. (31% oppfatter at de sparer mye tid) | 79 min. (85% oppfatter at de sparer mye tid) |
| Opplever at den gjør det enklere å utføre ulike arbeidsoppgaver | 44% | 76% | 100% |
| Opplever at den forbedrer kvaliteten på arbeidet sitt | 44% | 59% | 92% |
| Opplever at den bidrar til at de tar bedre beslutninger | 22% | 41% | 69% |
| Har ikke god nok oversikt hva den kan hjelpe dem med | 73% | 92% | 62% |
| Brukte minst 3 timer på opplæring/egentrening | 50% | 36% | 78% |
| Opplever det tidvis utfordrende å skrive prompts som gir ønsket resultat | 89% | 69% | 54% |
| Ville fått mer nytte av den med mer opplæring | 89% | 100% | 92% |
| Hvordan påvirker den arbeidsmiljøet | 100%* negativt | 11% negativt 47% positivt 42% ingen påvirkning | 0% negativt 62% positivt 38% ingen påvirkning |
| Topp tre følelser knyttet til AI-assistenten | 71% skepsis 64% nysgjerrighet 21% entusiasme | 66% nysgjerrighet 34% entusiasme 32% skepsis | 72% nysgjerrighet 61% entusiasme 47% glede |
| Topp tre hva de føler om en kollega bruker en AI-assistent mye, og får en enklere arbeidsdag enn seg selv | 50% nysgjerrighet 36% ingen følelse 29% entusiasme | 66% nysgjerrighet 32% entusiasme 32% glede | 38% entusiasme 31% nysgjerrighet 23% misunnelse |
Andre interessante funn
- 94% av alle deltakerne med en AI-assistent ville hatt nytte av mer opplæring.
- De som har en AI-assistent, men ikke har deltatt på opplæring (44%), er noen av de som lykkes dårligst med AI-assistenten.
- 81% av alle deltakerne føler IKKE de har god nok oversikt over hva en AI-assistent kan hjelpe seg med.
- Av de som har en AI-assistent, men ikke bruker den, er kvinner overrepresentert med 11%.
- Kvinner mellom 45 og 54 år er den demografiske gruppen (14%) som lykkes dårligst med bruk av en AI-assistent.
- 30% av deltakerne i spørreundersøkelsen har negative følelser til AI-assistenter. Av disse er:
- 83% skeptiske
- 18% skuffelse
- 14% frykt
- 12% frustrasjon
- 4% sinne
- 17% av deltakerne i spørreundersøkelsen har negative følelser til at en kollega blir mer effektiv enn seg selv med bruk av AI-assistenter. Av disse er:
- 50% misunnelige
- 49% skeptiske
- 27% frustrasjon
- 16% skuffelse
- 7% frykt
- De som er mest misunnelige på en kollega er de 5% menn mellom 23 og 34 år, som bruker en AI-assistent, hvor 33% av de føler misunnelse. De er allikevel den demografiske gruppen, sammenlignet med andre demografiske gruppen, som tilsynelatende lykkes best med AI-assistenter, selv om de ikke nødvendigvis sjekker av på alt som er avgjørende for suksess.
- Når det gjelder hva ansatte bruker «tid spart» på, svarer de 64% som bruker en AI-assistent følgende:
- 73% Jobber med andre relevante oppgaver
- 45% Utfører mer detaljert og grundig arbeid
- 3,5% Tar flere pauser
- 1,7% Jobber kortere dager
Hvordan spørreundersøkelsen ble gjennomført
Motivasjon
KnowledgeGroup bistår virksomheter med rådgivning, kurs, kompetanseheving og konsulenttjenester innen Microsoft 365 og Adobe-produkter. Vårt mål er å sikre at virksomheter og deres ansatte utnytter verdien av IT-verktøyene de har tilgjengelig, både når det gjelder funksjonell bruk og arbeidsmetodikk. Vi ønsker at ansatte skal arbeide etter beste praksis, noe som skaper en trivelig og produktiv arbeidsdag. Basert på vårt arbeid med AI-assistenten Copilot, både med store og små kunder, mener vi at bruken av AI-assistenter representerer en revolusjon innen kontorarbeid. Altså en endring i arbeidsmetodikk som vil lage en ny digital kløft, mellom de som tar det i bruk på den ene siden og de som ikke tar det i bruk på andre siden. Vi selger ikke lisenser til Microsoft 365 eller annen programvare.
Formål
Bli kjent med i hvilken grad og på hvilken måte bistand fra AI-assistenter påvirker arbeidsdagen til kontorarbeidere.
Utvalg
Spørreundersøkelsen ble sendt ut til flere tusen enkeltpersoner sin verifiserte jobb e-postadresse, hentet fra vårt CRM-system, som består av kontorarbeidere i norske virksomheter.
Deltakere
- Antall: Det var 333 som besvarte undersøkelsen
- Kjønn: 47% menn og 53% kvinner
- Bransje: 52% ansatte i privat sektor, 44% i offentlig sektor og 4% i ideell sektor
- Alder: 8% mellom 25 og 34 år, 19% mellom 35 og 44 år, 29% mellom 45 og 54 år, 39% mellom 55 til 64 år og 5% var 65 år eller eldre
Metode
Spørreundersøkelsen ble gjennomført digitalt via et skjema i Microsoft Forms. Skjemaet er fortsatt tilgjengelig hvis du ønsker å se hvilke spørsmål som ble stilt og hvordan de ble formulert. Utvalget fikk tilsendt e-post med lenke til spørreundersøkelsen.
Tidsramme
Spørreundersøkelsen ble gjennomført i tidsperioden 16.12.24 til 12.01.25.
Dataanalyse
Data fra spørreundersøkelsen ble analysert for å identifisere distinkte brukergrupper basert 16 ulike variabler. Brukergruppene ble segmentert ved hjelp av kombinasjoner av kriterier, basert på foreløpige antakelser om deres innvirkning på en skala med 20 indikatorer (16 positive, 4 negative). Gjennom en iterativ prosess ble 54 brukergrupper identifisert, og deres karakteristikker ble analysert for å avdekke nøkkelfaktorer som differensierte gruppene på ulike steder på skalaen.
Begrensninger
E-posten som ble sendt til utvalget kom i to varianter. En nøytral «Vi ønsker å finne ut av hvordan nye arbeidsmetoder påvirker kontorarbeidere» og en AI-orientert «Vi ønsker å finne ut i hvilken grad AI påvirker kontorarbeidere». 44% fikk den nøytrale e-posten og 56% fikk den AI-orienterte e-posten. Den nøytrale gruppen står for 34% av svarene i spørreundersøkelsen, og den AI-orienterte for 66% av svarene. Det er lite som skiller de demografiske dataene mellom den nøytrale respondentgruppen og AI-respondentgruppen. I den nøytrale gruppen er det 72% som har tilgang til en AI-assistent de kan bruke i arbeidsdagen, i den AI-orienterte er det 83%. De som fikk den AI-orienterte e-posten er mer positivt innstilt til bruk av AI-assistenter og har noe mer glede av den, sammenlignet med de som fikk den nøytrale e-posten. Vår antagelse er derfor at de som allerede har tatt i bruk en AI-assistent, opplevd at den har gitt nytteverdi, og fått den AI-orienterte e-posten, har vært mer tilbøyelige til å svare på undersøkelsen. Vår spørreundersøkelse representerer derfor godt hvordan de 67% som har tatt i bruk en AI-assistent opplever den, men det er ikke 67% av norske kontorarbeidere som har tatt en AI-assistent i bruk.
Opphavsrett
© 2025 KnowledgeGroup AS. Alle rettigheter forbeholdt. Denne artikkelen, inkludert all tekst, data og grafikk, er beskyttet av opphavsrettslovgivning. Uautorisert kopiering, distribusjon eller bruk av innholdet er forbudt uten skriftlig tillatelse fra KnowledgeGroup AS. For forespørsler om bruk av innholdet, vennligst kontakt Mathias Krogh (mathias@knowledgegroup.no).
